Onderhoud van de elektrische Renault 4gtl

Bandenslijtage van de elektrische Renault 4gtl

De banden op een Renault 4gtl slijten sneller dan op een auto met een brandstofmotor. Door het hogere koppel van een elektromotor hebben elektrische auto's vaak meer vermogen dan een auto met een brandstofmotor. Hierdoor wordt er meer vermogen via de banden 'losgelaten' en zullen de banden sneller slijten.
Daarnaast heeft de Renault 4gtl een grote hoog voltage accu gemonteerd, waardoor de auto zwaarder is dan een brandstofauto. Hoe zwaarder de auto, hoe zwaarder de banden het hebben om het hele voertuig voort te bewegen. Bandenslijtage zal dus sneller voorkomen op een elektrische Renault 4gtl dan op een brandstof aangedreven auto.

Autobanden voor de elektrische Renault 4gtl

Voor elektrische auto's zie je steeds meer autobanden die speciaal voor elektrische auto's worden ontwikkeld. De banden worden dan geoptimaliseerd ontwikkeld voor de elektrische auto omdat de auto zwaar is, er geen brandstofmotor is dus je hoort de banden beter tijdens het rijden en de actieradius van een volle acculading lager is dan bij een brandstof auto. Omdat de actieradius lager is wil je een autoband die minder rolweerstand heeft waardoor je dus zuiniger kunt rijden. Als je nieuwe banden voor je elektrische auto nodig hebt kun je dus letten op speciaal ontwikkelde 'EV' banden. Ook voor de Renault 4gtl zijn speciale autobanden ontwikkeld. Als je dus nieuwe autobanden voor je Renault 4gtl wilt aanschaffen, let dan op:

  • - Een lage rolweerstand
  • - Een hoger draagvermogen
  • - Versterkte 'wangen' van de autoband
  • - De samenstelling van het rubber van de autoband

Onderhoud remmen elektrische Renault 4gtl

Een elektrische auto zoals de Renault 4gtl kan afremmen op de motor (dynamo), waarmee energie wordt teruggewonnen. Door meer te remmen op de motor worden de remmen van de Renault 4gtl minder gebruikt. Hierdoor kan er eerder roestvorming onstaan op de remschijven van de Renault 4gtl. Daarnaast kan het voorkomen dat het mechanisme om de remblokken van de Renault 4gtl te bewegen minder makkelijk gaat werken. Controleer dus periodiek de remschijven en blokken van de Renault 4gtl. Af en toe toch even flink remmen kan ook meehelpen om de remschijven en remblokken van de Renault 4gtl in goede conditie te houden. Bijvoorbeeld op een afrit van de snelweg.

Interieurfilter elektrische Renault 4gtl vervangen

Net als bij een brandstof auto moet ook periodiek het interieurfilter van de Renault 4gtl worden vervangen. Het interieurfilter zal in de loop van de tijd vollopen. Hierdoor wordt lucht van buiten minder goed gefilterd en zal er op termijn steeds vuilere lucht in het interieur van de Renault 4gtl komen.

Ruitenwissers elektrische Renault 4gtl

Voor de ruitenwissers van de Renault 4gtl geldt dat deze natuurlijk ook slijten, net als bij een brandstofauto. Loopt de ruitenwisser stroef, laat deze strepen achter of drukt de ruitenwisser niet goed meer tegen de ruit? Laat de ruitenwissers van de Renault 4gtl dan controleren bij jouw garage.

Hoe ver kun je rijden met de elektrische Renault 4gtl

Bekijk hier de uitleg hoe ver je kunt rijden met de Renault 4gtl