Bandenslijtage van de elektrische Nissan Leaf 40kwh
De banden op een Nissan Leaf 40kwh slijten sneller dan op een auto
met een brandstofmotor. Door het hogere koppel van een elektromotor hebben elektrische auto's vaak meer
vermogen dan een auto met een brandstofmotor. Hierdoor wordt er meer vermogen via de banden 'losgelaten'
en zullen de banden sneller slijten.
Daarnaast heeft de Nissan Leaf 40kwh een grote hoog voltage accu
gemonteerd, waardoor de auto zwaarder is dan een brandstofauto. Hoe zwaarder de auto, hoe zwaarder de
banden het hebben om het hele voertuig voort te bewegen. Bandenslijtage zal dus sneller voorkomen op een
elektrische Nissan Leaf 40kwh dan op een brandstof aangedreven
auto.
Autobanden voor de elektrische Nissan Leaf 40kwh
Voor elektrische auto's zie je steeds meer autobanden die speciaal voor elektrische auto's worden ontwikkeld. De banden worden dan geoptimaliseerd ontwikkeld voor de elektrische auto omdat de auto zwaar is, er geen brandstofmotor is dus je hoort de banden beter tijdens het rijden en de actieradius van een volle acculading lager is dan bij een brandstof auto. Omdat de actieradius lager is wil je een autoband die minder rolweerstand heeft waardoor je dus zuiniger kunt rijden. Als je nieuwe banden voor je elektrische auto nodig hebt kun je dus letten op speciaal ontwikkelde 'EV' banden. Ook voor de Nissan Leaf 40kwh zijn speciale autobanden ontwikkeld. Als je dus nieuwe autobanden voor je Nissan Leaf 40kwh wilt aanschaffen, let dan op:
- - Een lage rolweerstand
- - Een hoger draagvermogen
- - Versterkte 'wangen' van de autoband
- - De samenstelling van het rubber van de autoband
Onderhoud remmen elektrische Nissan Leaf 40kwh
Een elektrische auto zoals de Nissan Leaf 40kwh kan afremmen op de motor (dynamo), waarmee energie wordt teruggewonnen. Door meer te remmen op de motor worden de remmen van de Nissan Leaf 40kwh minder gebruikt. Hierdoor kan er eerder roestvorming onstaan op de remschijven van de Nissan Leaf 40kwh. Daarnaast kan het voorkomen dat het mechanisme om de remblokken van de Nissan Leaf 40kwh te bewegen minder makkelijk gaat werken. Controleer dus periodiek de remschijven en blokken van de Nissan Leaf 40kwh. Af en toe toch even flink remmen kan ook meehelpen om de remschijven en remblokken van de Nissan Leaf 40kwh in goede conditie te houden. Bijvoorbeeld op een afrit van de snelweg.
Interieurfilter elektrische Nissan Leaf 40kwh vervangen
Net als bij een brandstof auto moet ook periodiek het interieurfilter van de Nissan Leaf 40kwh worden vervangen. Het interieurfilter zal in de loop van de tijd vollopen. Hierdoor wordt lucht van buiten minder goed gefilterd en zal er op termijn steeds vuilere lucht in het interieur van de Nissan Leaf 40kwh komen.
Ruitenwissers elektrische Nissan Leaf 40kwh
Voor de ruitenwissers van de Nissan Leaf 40kwh geldt dat deze natuurlijk ook slijten, net als bij een brandstofauto. Loopt de ruitenwisser stroef, laat deze strepen achter of drukt de ruitenwisser niet goed meer tegen de ruit? Laat de ruitenwissers van de Nissan Leaf 40kwh dan controleren bij jouw garage.
Hoe ver kun je rijden met de elektrische Nissan Leaf 40kwh
Bekijk hier de uitleg hoe ver je kunt rijden met de Nissan Leaf 40kwh